Ding 6. Delen

Waar het normaal gesproken zo was dat je kon pronken met een goedgevulde boeken- of platenkast is dat binnen het digitale domein heel wat wat minder indrukwekkend. Omdat het, in het bijzonder met streaming services, ook niet meer vereist muziek te bezitten ontstaan er andere manieren om smaak en kennis te verspreiden. Het is wat dat betreft een treffende uitspraak van Charles Leadbeater die uitstekend weergeeft wat één van de basisbeginselen van sociale netwerken is:

In the past you were what you owned, now you are what you share”

dat onderdeel is van onderstaande korte animatie:

Twitter, Facebook en andere sociale netwerken
Waar dat delen, zoals uit de voorgaande Dingen bleek, gebeurde door materiaal van iemand te downloaden dan wel het beschikbaar te stellen middels uploaden, is dat nu in principe niet meer nodig. De streaming aanbieders hebben namelijk veelal de mogelijkheid datgene wat je beluistert, waardeert of om het even wat voor mening je erover hebt, te delen met anderen. Een veelgebruikte manier daarvoor is om het via de sociale netwerken die gebruikt kenbaar te maken. Muziekdiensten bieden daarom veelal de mogelijkheid om dit te kunnen doen:

Delen met Spotify
Delen met Grooveshark
Delen met Bandcamp
Delen met Soundcloud

Embedden
Een andere manier om muziek te delen is via zogenaamde embeds. Dit principe zou je kunnen omschrijven als het opnemen van content uit een externe bron in bijvoorbeeld een weblog of site op een manier waarop het lijkt alsof het deel uitmaakt ván die site. Een voorbeeld van een embed is het Youtubefilmpje aan het begin van dit Ding. Waar het voor veel gebruikers inmiddels duidelijk is dat Youtube deze functie biedt is dat qua muziekdiensten een nieuwer fenomeen. Spotify heeft het bijvoorbeeld pas in april 2012 mogelijk gemaakt, via de optie Kopieër ingebouwde code:

Spotify embedden

Wanneer die code in de blogpost geplakt wordt verschijnt het volgende (al vereist het afspelen van de muziek wel een Spotify-account):

Soundcloud embedden

In het geval van bijvoorbeeld Soundcloud verschijnt de volgende popup die de mogelijkheid biedt de embedcode te kopieëren:

die eenmaal geplakt leidt tot het volgende resultaat:

Toma.hk
Een dienst die van specifiek het embedden van muziek werk heeft gemaakt is Toma.hk. Met deze webapp van de makers van de muziekspeler Tomahawk kan allereerst gezocht worden naar gewenste muziek. Van het zoekresultaat, waarbij geput wordt uit uiteenlopende bronnen als Spotify, Soundcloud en Last.fm, wordt vervolgens een embedcode aangemaakt, bijvoorbeeld deze:

Een ingesloten platenspeler
Een voorbeeld van een embed die zich visueel onderscheidt van voornoemde varianten is die van platenlabel Kompakt. In hun webshop, die zich richt op elektronische muziek en daarmee onder andere dj’s, wordt de liefde voor de platenspeler mooi verbeeld:

Kompakt embben

met het volgende resultaat na kopieëren van de embedcode:

Opdracht
Schrijf een blogpost waarin je minimaal drie muziekembeds uit verschillende bronnen samenbrengt. Beschrijf tevens hoe deze mogelijkheid voor het muziekbibliotheekwerk voordelen kan hebben.

Een gedachte over “Ding 6. Delen”

  1. Interessant om te zien hoe het beluisteren van muziek zo is veranderd. Het gaat er nu inderdaad niet meer om hoeveel muziek je thuis in de kast hebt staan, maar om welke afspeellijsten je volgt en samenstelt! Natuurlijk is digitale muziek erg handig en compact, toch blijf ik het hebben van een kast vol cd’s en lp’s bijzonderder vinden, ik denk omdat de muziek dan toch een stuk tastbaarder is.

Reacties zijn gesloten.